Werkgevers: EU moet niet onderzoek zelf maar de vraag ernaar stimuleren

28 november 2007

De Europese Unie is teveel bezig met het creëren van infrastructuren en het stimuleren van onderzoek, terwijl ze haar aandacht eigenlijk zou moeten richten op de markt voor onderzoek en innovatie. Dat zegt de Europese werkgeversclub BusinessEurope bij monde van haar voorzitter Leif Kjaergaard naar aanleiding van de Europese ministerraad.

De Europese Raad voor Interne Markt, industrie en onderzoek werd gehouden in Brussel op 22 en 23 november 2007 met een vrij zware onderzoekagenda. BusinessEurope, een lobbyorganisatie van werkgevers waarin voor Nederland VNO-NCW deelneemt, signaleerde in de schaduw van die Raad dat het onderzoekbeleid van Europa ‘een beetje voor zichzelf bezig is’. In een interview met Euractiv.com zegt voorzitter Kjaergaard van BusinessEurope dat de Europese Commissie teveel nadruk legt op de ‘push side’ in het onderzoek: onderzoekactiviteit bevorderen en faciliteren en infrastructuur creëren. ‘Maar de Europese Onderzoek Ruimte ERA is er niet alleen voor universiteiten en voor onderzoek uit publieke middelen maar ook voor de industrie- en dienstensector; het moet gaan om onderzoek voor iedereen’. Er moet volgens de werkgeversvoorman meer aandacht komen voor de ‘pull side’ van het onderzoek: markten, uitgeslapen consumenten en een grotere vraag naar onderzoek ontwikkelen.

Heb je vragen over dit bericht?

Je naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.