Uit het onderzoek blijkt dat trainingen zich vooral richten op onderzoekers. Ongeveer eenderde van het trainingsaanbod richt zich (mede) op niet-wetenschappelijk personeel, bijvoorbeeld werkzaam op een ICT-afdeling of in een bibliotheek. Het aanwakkeren van databewustzijn wordt gezien als veruit het grootste effect van de trainingen. Tijdens een workshop, ook onderdeel van het onderzoek, zijn acht Europese RDM-trainingen onderzocht, waaronder de CESSDA-training voor sociale wetenschappers en Essentials 4 Data Support. Veel herkenbare uitdagingen kwamen naar voren, zoals het verschil in datamanagement per vakgebied, het feit dat face-to-face-trainingen als het meest effectief worden ervaren maar dat hiermee per definitie een beperkte groep wordt bereikt. Gedeelde uitdaging is hoe meer onderzoekers research data management gaan ervaren als nuttig en niet voornamelijk als administratief.
Vervolgstappen
De Knowledge Exchange ziet praktische vervolgstappen voor verschillende spelers; zo zouden onderzoeksfinanciers concreter feedback of erkenning kunnen geven voor zichtbaar en effectief research data management. Ook zouden onderzoeksorganisaties research data management nadrukkelijker kunnen inbedden in de verschillende stadia van het onderzoeksproces.
Meer informatie
Download het rapport op de website van de Knowledge Exchange.