Games en Geschiedenis

28 maart 2006

Op vrijdag 31 maart aanstaande organiseren de Vereniging voor Geschiedenis en Informatica (VGI) en de Stichting voor de Nederlandse Archeologie (SNA) een studiemiddag over computergames en geschiedenis. Titel van de studiemiddag is: “Game over. Games en geschiedenis”. Plaats van handeling is: Universiteit Leiden, Faculteit Letteren, Cleveringaplaats 1, zaal 028 (gebouw 1175). Aanvang: 14.00 uur

Hoewel computerspellen nog maar relatief kort bestaan, zijn zij een geïntegreerd onderdeel geworden van de hedendaagse populaire cultuur. Dat cultuurproduct is zo groot geworden dat de computergame industrie de filmindustrie qua omzet nu al aan het overtreffen is. Volgens sommige onderzoekers zal de invloed van de computergames de komende jaren alleen maar verder groeien. Voor de grote industrie moet met name de introductie van de nieuwste generatie gaming consoles (XBOX 360, Playstation 3, etc.) de weg vrij maken voor een geïntegreerde entertainment ervaring (spellen, films, foto’s & muziek) in iedere huiskamer en niet alleen de jongenskamer. Of dit ook gaat gebeuren moet in de komende jaren blijken. Wat in ieder geval buiten kijf staat is dat computerspellen de laatste tien jaar zijn uitgegroeid tot ware audiovisuele spektakelstukken. Daarbij zijn de spellen ook steeds realistischer geworden, dat is wat de meeste ontwikkelaars ons willen doen geloven. Voor historisch geïnteresseerden is het daarnaast van belang om op te merken dat er zeer veel computerspellen op de markt zijn die historisch geïnspireerd zijn; van de meest rechtlijnige 3D shooters tot ingewikkelde strategiespellen.

Tijdens deze studiemiddag staan we stil bij verschillende aspecten aan het thema computergames en geschiedenis: geschiedenis van én in games, de authenticiteit en educatieve waarde daarvan en tenslotte ook de overwegingen die spelen bij het ontwerp van een historisch spel.

PROGRAMMA

14.00 – 14.30 Introductie Geschiedenis in Games & evaluatie ochtend workshop
Luuk Schreven (NIWI)

14.30 – 15.15 Wat doet de jongen achter de computer, spelen of leren? Over games, historie en educatie
Connie Veugen (Vrije Universiteit)

15.15 – 15.45 De Parthen zijn gesneuveld, de Brit is overwonnen, ga spelen, Romeinen. Authenticiteit en educatieve waarde van Rome: Total War
Sander van Dorst (IBM / Gemina Project)

15.45 – 16.00 Koffiepauze

16.00 – 16.30 Wat valt er nou te leren aan een computerspelletje?
Jeroen van der Vliet (SNA)

16.30 – 17.00 Truth and Beauty – Balancing Entertainment and Authenticity in Historical Game Development
Iain Howe (Guerilla Games)

17.00 Discussie

Deelname is gratis, aanmelden via P.Witkamp at bureau.knaw.nl

Heb je vragen over dit bericht?

Je naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.