Zo verklaarde José van Dijck (president KNAW) de cruciale rol van de alfa/gammawetenschappen, liefst in samenwerking met de beta-wetenschappen, bij het oplossen van wereldvraagstukken. Karl Dittrich (bestuursvoorzitter VSNU) gaf aan, onderwijs als het belangrijkste valorisatie-aspect te beschouwen. Voorts noemde hij de risico’s van oververantwoording, onderzoekers dienen vertrouwen te krijgen. Victor van der Chijs (Universiteit Twente) wees op het belang van maatschappelijke implicaties van technologische ontwikkelingen. Bernard ter Haar (Ministerie SZW) sprak de wens tot nauwere samenwerking met de wetenschap uit, waarbij de beleidsimplicaties van onderzoeksresultaten beter inzichtelijk kunnen worden gemaakt.
Het middagprogramma bevatte vele parallelsessies. Zo werd in een sessie over ‘geletterdheid’ door Frits van Oostrom (Universiteit Utrecht) het belang van ICT in tekstonderzoek toegelicht en beschreef Inge Molenaar (Radboud Universiteit) de samenwerking tussen leraren en universiteit bij de introductie van ICT in het onderwijs. Liesbeth van Zoonen (Erasmus Universiteit Rotterdam) liet tenslotte weten het project Urban Big Data als voorbeeld te zien van het delen en hergebruiken van data afkomstig van diverse disciplines en social media.
Meer informatie
Het congres werd georganiseerd door de Universiteit Utrecht en ScienceWorks. Lees in het overzichtsdocument de aanbevelingen naar aanleiding van het congres of kijk op de website van ScienceWorks.