glTF
Het Graphics Language Transmission Format is opgezet als interoperabel formaat voor het laden van met 3D tools gemaakte scenes en modellen, door moderne applicaties. Het glTF formaat is een op JSON gebaseerd tekstformaat en gaat vergezeld met binare data (.bin) voor geometrie, animaties en andere bijbehorende gegevens; alsmede raster images (.jpg; .png) voor de texturen.
Er bestaan twee versies van glTF: glTF 1.0, voor het eerst uitgebracht in oktober 2015; en glTF 2.0, uit juni 2017. Versie 2.0 is een aanzienlijke upgrade van versie 1.0 en gericht op betere ondersteuning door applicaties. Met de groeiende adoptie van versie 2.0 lijkt versie 1.0 inmiddels te zijn verouderd.
glb is de extensie voor binair glTF: een containerformaat waarin de glTF met de bijbehorende gegevens in één bestand wordt verzameld. Binair glTF was geintroduceerd als een extensie voor glTF 1.0 en is meegenomen in de specificatie van glTF 2.0.
glTF wordt ontwikkeld in een open project door de non-profitorganisatie Khronos Group.
glTF 2.0 is een preferred format binnen bestandstype 3D.
glb is een preferred format binnen bestandstype 3D, mits gebaseerd op glTF 2.0.
glTF 1.0 en glb gebaseerd op glTF 1.0 zijn non-preferred formats binnen bestandstype 3D
NL: © DANS. R.5.5.T.16.P.9 Versie 1.0, 22 november 2024