Seminar ‘Surprise or survey’

10 mei 2010

?Op woensdagmiddag 2 juni organiseren CBS, NPSO en NPO in de Beurs van Berlage in Amsterdam een seminar over de effecten van publiciteit en de kwaliteit van opiniepeilingen.
 
Uitkomsten van allerlei (internet-) enquêtes en reacties in de media scheppen vaak de illusie van eenduidige vragen, antwoorden en cijfers. Voor of tegen een kandidaat-premier, veel of weinig zetels voor een partij, het percentage minderjarige maagden in Nederland, de voorkeur voor een bepaald product of bepaalde dienst of de oordelen over het winnen van een gigolo bij een abonnement. Op alles lijkt een eenduidig antwoord mogelijk, maar zo eenvoudig is het niet.
Daarom organiseren het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Nederlandstalig Platform voor Survey-Onderzoek (NPSO) samen met de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) een seminar over de effecten van publiciteit en kwaliteit van (internet)surveyonderzoeken en opiniepeilingen. Doel is het verkennen van de mogelijkheid om snel en aantrekkelijk nieuws voort te brengen, dat toch is gebaseerd op kennis en kwaliteitcriteria voor surveyonderzoek. Gastsprekers zijn onder andere Tom van Dijk (Intomart GfK), prof. Jelke Bethlehem (UvA, CBS), prof. Jaak Billiet (Universiteit Leuven).

Informatie over het gehele programma wordt spoedig bekend gemaakt op de website van het NPSO. Aanmelden kan bij het CBS.    

Heb je vragen over dit bericht?

Je naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.