Dit programma biedt de studenten een reeks uitstekende casestudy’s over hoe bibliotheken, musea en informatiediensten zich bezighouden met diverse bevolkingsgroepen, zowel in hun dagelijks functioneren als in hun pogingen om innovatieve programma’s en middelen te creëren.
Buiten het klaslokaal brengen de deelnemers bezoeken aan musea, bibliotheken en historische locaties als onderdeel van hun onderdompeling in de Nederlandse cultuur en om te zien hoe deze instellingen hun educatieve functies vervullen. De cursus zelf onderzoekt hoe innovatie werkt in bibliotheek-, informatie- en museumdiensten, -praktijken en -ontwerpen in Nederland en België. Er wordt gekeken naar wat ‘innovatie’ precies betekent in institutionele omgevingen; de wisselwerking tussen cultuur en waarden in programmaontwerp; de manieren waarop bibliotheken en musea werken met diversiteit, gelijkheid en inclusie; onderzoek, beoordeling en het proces van het maken van een casus voor innovatie; en innovatiegerichte programmabeoordeling. Ze zullen ook kijken naar digital humanities en digital scholarship in het algemeen en de rol die zij spelen bij innovatie in de hedendaagse bibliotheek- en museumwereld. Ze zullen deze onderwerpen onderzoeken, evenals vragen over hoe de culturele erfgoedsector omgaat met de erfenis van kolonialisme, neoliberalisme en hedendaagse sociale problemen in zowel Nederland als de VS.